mandag den 31. januar 2011

Nye boller på suppen

Nej det har ikke noget med kunst at gøreSmiley, der blinker,og dog...........................................

Men til ære for min moster ( der har forlagt sin opskrift) og andre der måtte få lyst til at bage, bringer jeg her opskriften på :

Varme hveder (Lagkagehusets opskrift)
50g flormelis
10g salt (ca = 1tsk)
50g gær
1æg
75g smør (jeg bruger 0,8 dl flydende margarine)
5-10g kardemomme (ca 2tsk)
2½dl lunkent vand
550-600g hvedemel
 Alle ingredienser blandes, og dejen æltes blank og smidig ca. 8-10 min. et lunt sted. Form 20 boller og sæt dem på en bageplade. Bollerne efterhæver 45-60 min. (mindst, gerne mere synes jeg) et lunt sted under et fugtigt klæde. Bollerne bages 15-20 min. ved 200grader. Når bollerne er afkølet, skæres de igennem. Skiverne ristes i ovnen i ca. 5min. ved 250 grader (jeg rister dem altså på brødristeren).
De smager dejlig til en kop te eller kaffe med ost eller marmelade.................mums

Ingen kommentarer:

Send en kommentar